Sunday, April 20, 2008

Hussäljarna försöker lugna marknaden, igen, suck!

I följande artikel på Aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2294065.ab

så hör vi återigen det gamla vanliga tjatet från Peeter Putsep och någon mer branschkollega, som är ute för att försöka få igång husmarknaden igen. Jag tror jag nu räknar till ca en mäklar-VD kommentar om dagen ungefär i genomsnitt, där budskapet alltid är - köp hus bara, allt är som det ska. Det är ingen fara, kom och köp!!

Det som fascinerar mig är att dessa partsinlagor alltid står helt oemotsagda, av oberoende förståsigpåare. Jag förstår att det finns ett nyhetsvärde i att veta hur husprismarknaden utvecklar sig, absolut. Men det som skrämmer mig är att journalisten i detta fall verkar helt ha klippt in kommentarerna från en pressrelease eller liknande, då det inte ens slagit honom att han förmedlar en partsinlaga, som dessa herrar tjänar stora pengar på att få ut i aftonbladet.
Ju fler som köper och säljer hus, ju rikare blir dessa herrar, thats's it!

2 comments:

Unknown said...

Jag bor i yttre delarna av Nacka utanför Stockholm, och här är trycket på bostäder större än någonsin tidigare, och huspriserna har passerat de toppnoteringar som rådde under hösten. Med vintern följer alltid en lugnare husperiod. Jag budade precis på ett nytt boende här i Nacka, men fick hoppa av, då det sista budet jag hörde låg mer än 30% över utgångspriset. Inte alls roligt. Det skulle behövas en stabilisering av husmarknaden.

Jonas Jesus Maria said...

Hej! Kolla gärna in på min sida. Så får du se bostadsrättsmarknadskraschen i realtid (om nu veckovisuppdatering är realtid)

bostadsmarknaden.blogspot.com